ראיון עם ליאור קפלן

ראיון זה הוא השלישי בסדרת ראיונות שמטרתם להציג את הפרויקטים בהם עוסקים ישראלים שונים שמעורבים בתרומה לתוכנה חופשית וגם קצת את האנשים.

הפעם המרואיין הוא ליאור קפלן.

ליאור נושא בתואר "מפתח דביאן" אותו הוא השיג בעמל ניכר ואחרי זמן רב למדי ועיקר העשיה שלו בתחום התוכנה החופשית נסובה סביב דביאן אבל הוא מעורב בתרומה לתוכנה חופשית גם באופנים נוספים.

ההיכרות האישית שלי עם ליאור מגיעה ממועדון הלינוקס בירושלים שליאור נוהג להגיע לפגישותיו בסופי שבוע ונהג כך מתחילת הדרך שלי במועדון.

גם בראיון זה, כמו בראיון הקודם (עם עידו קנר), הדגש נשאר על הפרויקטים אבל יש חלק ניכר שמוקדש לררקע של המרואיין עם לינוקס וקצת ניסיון להבין את הסיבות לבחירה במערכת וזאת בהתאם למסקנות שהופקו אחרי הראיון הראשון (עם שלומי פיש).

אני מקווה שתהנו מהקריאה ומשוב על הראיון יתקבל בברכה.

להלן הראיון כפי שהתקיים בליל יום חמישי ה-20 ביולי עם עריכות קלות למדי:

DoK:
המבנה יהיה דומה למה שהיה בפעמים הקודמות אבל כל פעם זה יוצא טיפה שונה

קפלן:

אל תאיים קריצה

אז מתי בפעם הראשונה שמעת על לינוקס וממתי אתה עובד עם לינוקס?

על לינוקס שמעתי בתחילת תיכון (97), קצת אחרי שלמדתי HTML ונושא של בניית אתרי אינטרנט, והתעניינתי במה מריצים השרתים שהאתרים נמצאים עליהם.
בתקופה ההיא, השליטה של Apache בשוק היתה (אם אני זוכר נכון) הרבה יותר דומיננטית מאשר היום, IIS היה בחיתוליו. ולכן החיבור המיידי ללינוקס ומערכות פתוחות דומות (BSD)

ממתי אתה עובד עם לינוקס?

אפשר להגיד שאני עובד עם לינוקס מ-98 על שרתים שהיתה לי גישה אליהם. עסקתי בזמנו בבניית אתרים. מה שמצחיק זה שפשוט רציתי להבין את המספרים האלה שקשורים להרשאות, ומה מסתתדר מאחורי 644. למה ספריות צריכות 755 וכו'. ומשם הדרך ל-chmod וחבריו היתה קצרה.
את המעבר ללינוקס בתחנת עבודה עשיתי רק לפני 3 שנים, עם שיפור התמיכה בעברית (qt3/gtk2).

מה היה הגורם שהביא את לינוקס גם אל שולחן העבודה שלך?

הפעם הראשונה שניסיתי לינוקס בבית היה עם RH 5.2 שלא הסתיים טוב כי המחשב היה ישן, ואח"כ התקנתי את RH 6.2, זה היה בשנת 2000 (אני רואה כבר מדריך התקנה שלי משנת 2000).

למה לינוקס בכלל זכתה להגיע אל שולחן העבודה שלך?

‏בבית הספר עבדתי עם כמה מערכות הפעלה (לשרתים), ותמיד התענינתי במה שקורה מאחורי הקלעים ואין כמו להתקין בבית כדי ללמוד.
‫את מערכות ההפעלה שלי (dos, windows 3.11) הכרתי טוב מאוד, גם את 98/95 הכרתי סבבה. עם חלונות 2000 וכל הסדרה של NT התחלתי להרגיש שזה מסתבך ואני כבר לא מכיר כל חלק של המערכת אז התחלתי גם לבדוק דברים אחרים.

אז בעצם זאת היתה התקנה בעיקר בשביל ללמוד, יצא לך גם לעבוד איתה או שעדיין המשכת לעבוד עם וינדוז ורק הצצת מדי פעם?!

שיחקתי עם זה קצת בבית (לסרוגין, ההתקנות לא תמיד החזיקו מעמד הרבה זמן), אבל הזרז העיקרי היה האישור בתיכון להתקין שרת BSD שהתחיל להריץ PHP (= משהו מתקדם מאוד לתקופה, ASP היה רק בחיתוליו). כך שהעבודה על השרת נהיתה יום יומית.

אז בתור שרת לינוקס נראתה בסדר אני מבין אבל מה גרם לה להגיע לשולחן העבודה שלך?
למה לא המשכת לעבוד עם טלנט או SSH?

הרצון ללמוד עוד, בהרבה דברים היא היתה נוחה לי וכמובן ההתמודדות היום יומית עם בעיות של חלונות. אז השאלה היא בעצם "למה לא?"

"למה לא"?! כי הרבה פעמים ההתקנות נתקלות בבעיות שונות וגם קשה במידה מסוימת לקבל תמיכה…
המעבר שלך ללינוקס בשולחן העבודה לא נתקל בקשיים טכניים (חומרה לא תואמת וכו')?!

הבעיה העיקרית, שדחתה את המעבר ללינוקס באופן קבוע היה נושא העברית. החומרה היתה פשוטה, ולא נתקלתי בבעיות איתה. המודם היה חומרתי (ולא softmodem), אז הכל עבד. חוץ מזה, אחרי מספיק התקנות, לומדים להתמודד עם בעיות (ניסיתי את RH, מנדריבה ולבסוף דביאן)

אז בסך הכל אפשר לסכם את הכניסה שלך לעולם התוכנה החופשית כחלק וטבעי למדי?!

לא לחלוטין. ההתקנה על מחשב נייד אכן נתקלה בבעיות רבות, אך מאיר קריחלי עזר לי דרכן בשמחה.
חיכיתי לא מעט בשביל העברית, שברתי את הראש הרבה על התקנת KDE בדביאן (היתה תקופה ארוכה שהיא היתה שבורה לחלוטין, וזאת היתה אומנות כדי שהכל יעבוד).

אוקיי, אז עם אילו מערכות הפעלה אתה עובד כיום באופן יומיומי ומה מותקן לך בבית?

‫בעבודה אני עובד עם RHEL. בבית – דביאן, ורק דביאן. מעדכן את המערכת כל יום מ-unstable כבר שלוש ומשהו שנים… (אותה התקנה מקורית).

אמרת שעברת די הרבה מערכות בדרך, למה בעצם עצרת על דביאן בסוף?

עד שלא ניסיתי לא הבנתי למה אנשים אוהבים את ההפצה הזאת. ההילה של Red Hat נראתה דיי גדולה באותה תקופה (מנדריבה רק התחילו אז). ראיתי שהרבה אנשים ב-linux-il משתמשים בזה, ונראים מרוצים מאוד. מאוד הערכתי את העובדה שגם מאיר קריחלי (מפעיל אתר whatsup) וגם שחר שמש בחרו בהפצה הזאת, והחלטתי לנסות… ואני עדיין מרוצה.

ומה עם וינדוז, כבר אין לך וינדוז על המחשב?!

וינדוז עדיין מותקן בשביל הפעמים שבהם בני המשפחה מתחילים במרתון קיטורים על לינוקס. אבל אני לא משתמש בזה בעצמי על שולחן העבודה כבר 3 שנים.

יש דברים שנראה שיש רק בוינדוז, לא מדגדג לך לעבור מדי פעם?

האמת שלא, נכון שלפעמים יש דברים חדשים, אבל הם לא תמיד מעניינים אותי. ובדרך כלל עם קצת סבלנות, הכל מסתדר והיום כמעט לכל התוכנות יש פתרונות דומים או אחרים. אין לי בעיה לחכות עם דברים כאלה, כי גם דברים שכולם סובלים מהם באותה סביבה (וינדוז, DoK) לא מדברים אלי.

המשיכו לקריאת החלק אודות הפרויקטים בהם ליאור מעורב.


אוקיי, אז בוא נעבור לחלק של הפרויקטים בהם אתה מעורב –
באיזה פרויקטים חברתיים אתה מעורב ומה אתה עושה במסגרתם?

כרגע אני עוזר (כשאני יכול) לרם און אגמון במלחמותיו בתחנות הרוח, סליחה – בבירוקרטיה הממשלתית קריצה
אני מנסה לעזור לטק מערכות לקדם דברים שקשורים באופן-אופיס מול ההפצות (ולשמחתי הם מוכנים לשמוע את דעותי). אני גם מנהל את שרתי המראה של ההפצות הפופלריות ושל הפרוקיטים הישראליים שעברו כמעט כולם ל-ISOC אבל לאחרונה ההתעסקות עם זה מועטה כי הכל עובד חלק יחסית.

למה בעצם בחרת להצטרף גם לפרויקטים כאלה ולא רק להתמקד בתחום של פיתוח?

אני לא אוהב לתכנת, ולא נהנה מזה. הרבה יותר אוהב את הצד של ניהול המערכת (sysadmin). בגלל זה גם בחרתי להיות מתחזק חבילות בדביאן. וחוץ מזה, עם קצת ניסיון בניהול והכרות עם פרוייקטים אפשר לקדם דברים לא פחות טוב מאשר עם תרומת קוד.

אז נלך אולי לשאלה בסיסית יותר – למה בעצם אתה רוצה לקדם תוכנה חופשית?
כנראה הסיבות חזקות למדי כי כעובדה שאתה לא רק יושב בבית ו"רוצה" אלא גם עושה דברים.

התשובה הבסיסית היא כי אני נהנה מזה, גם באופן אישי (מבחינת הרגשה), וגם מהתוצרים של העבודה שלי ומהתכונות השונות. אם לא הייתי מרגיש שזה גם תורם לי באופן אישי בחזרה (ידע, ניסיון, עניין, הנראה), לא הייתי עוסק בזה. והתשובה האולטימטיבית – כי אני יכול צוחק

באילו פרויקטים אתה מעורב כמפתח, מה אתה עושה שבהם ואיך הגעת דווקא אליהם?

הפרוייקט העיקרי שאני משתתף בו הוא דביאן, אך העבודה בדביאן מושכת אותי פעמים רבות לכל מיני כיוונים נוספים. כמו ההתעסקות עם אופן אופיס בשנה האחרונה.
בדביאן התחלתי כמתרגם של תוכנית ההתקנה לעברית, מאמץ שבסוף הוביל להוספת תמיכה בעברית בהתקנה עצמה. אחרי שנהנהתי לראות את התרומה, החלטתי שאני רוצה להיות משתתף קבוע בפרוייקט, ולצורך כך צריך לדעת לתחזק חבילות.
אז למדתי איך לתחזק חבילות, והתוצאה העיקרית של זה היא השתתפות בדביאן עברי (יש לי עוד חבילות חוץ מזה, אבל דביאן עברי תמיד בעדיפות).
עם המעורבות בהפצה נוגעים בכל מיני דברים כמו עבודת QA, סינון באגים, דיווח ופתירת בעיות ועוד.
למעורבות בדביאן הגעתי בצורה מקרית לחלוטין. לאחר ההתקנה על המחשב הנייד, שלחתי מייל לרשימת התפוצה על כך ש-less לא מותקן כברירת מחדל ומעבר לתשובה על השאלה שלי, קיבלתי מייל שמזמין אותי לעשות תרגום לעברית לתוכנית ההתקנה.
מאז אני בדביאן קריצה

הבנתי שבזמן האחרון יצא לך לפנות מעט יותר גם לכיוון הפצות מבוססות RH, יצא לך גם לתרום להפצות האלו?!

חשבתי לנסות לתרום לפדורה חבילות שקשורות לעברית, ובכך גם להתחיל להשתלב בפרוייקט. אבל אני לא מצליח להתחבר לצד החברתי שלו, במיוחד לאור הקשר ההדוק עם red hat. כנס FOSDEM האחרון, הבהיר לי עוד יותר כמה הדוק הוא הקשר הזה. מאחר ודביאן נותנת לי תעסוקה ועניין מלאים, עבודה עם הפצות אחרות לא עומדת בראש סדר העדיפויות שלי.

במה בעצם הקשר עם RH מהווה מכשול להצטרפות לפרויקט?
זה מכשול בירוקרטי או שזו פשוט הרגשת הפריאריות של תרומה לפרויקט מסחרי באופיו?!

עד פדורה 7 היה רשמית גם מחסום בירוקרטי עם ההפרדה בין core/extras. רשמית הוא נעלם, אך אני בספק אם אנשי RH יוותרו על תחזוקת חבילות בסיס בקלות, מה שכמובן מדגים את היכולת (המוגבלת, DoK) של הקהילה לשלוט בפרוייקט.
אין לי בעיה עם תרומה לפרוייקט מסחרי, אבל הוא לא תמיד מצליח לתרום לך בחזרה באותה מידה כמו פרוייקט קהילתי. כמו גם יכולת ההשפעה שלך הרבה יותר נמוכה.
יש הרבה אנשים וחברות שעושים כסף טוב מדביאן (ע"ע HP), וזה לא מפריע לי בכלל (יש לציין שהם טורחים להחזיר אהבה לדביאן)

בוא נדלג לשאלה חשובה יותר – מה קורה עם BIUX?

BIUX, המועדון של בר אילן לא תפקד השנה כי חיים צדוק ואני הייתי עסוקים יותר. אנחנו בשאיפה להרים אותו מחדש עם תחילת שנת הלימודים הבאה, ונשמח לעזרה ולמתנדבים.

לפני סיום יש עוד מספר "שאלות מסורתיות" –
יש חומר קריאה שאתה רוצה להמליץ למי שמעוניין להתחיל ולתרום לפרויקטים של תוכנה חופשית?

ההפניה של עידו לאיך שואלים שאלות היא תמיד רלוונטית. הייתי ממליץ לאנשים לקרוא (לפחות פעם אחת) את הרישיונות של תוכנה חופשית, להבין מה עומד בבסיס של כל הדבר הזה שנקרא תוכנה חופשית וגם את הפילוסופיה שהיא מייצגת. ואם מעורבות בדביאן מעניינת את מישהו, יש תיעוד מלא של כל התהליך אצלי בבלוג.

מעבר לקריאת הבלוג שלך יש לך המלצות אחרות למי ששוקל לתרום לדביאן?
לאן לפנות? מה להכין מראש? צריך קיטבג?!

מי שרוצה לתרום לדביאן, לא צריך הרבה מעבר ללדעת איך מדווחי באגים, ואולי את הכתובת של המתחזק של החבילה כדי לדבר איתו. למי שרוצה מעמד רשמי (מפתח דביאן), אפשר להתחיל לקרוא פרטים כאן:
http://www.debian.org/devel/join/newmaint
קיטבג לא צריך, אבל כדאי להתאזר בהרבה סבלנות… לא סתם המוטו של הפרוייקט הוא It's ready when it's ready.
וכמובן… אני תמיד זמין לשאלות והתיעצויות למי שרוצה.

סבבה, אז בנימה אופטימית… תודה שהסכמת להתראיין.

לילה טוב ותודה!

פוסט זה פורסם בקטגוריה אנשים, כללי, קוד חופשי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על ראיון עם ליאור קפלן

  1. ארתיום הגיב:

    קודם כל — מאוד מעניין…

    לא ידעתי שליאור קפלן כל־כך צעיר:

    על לינוקס שמעתי בתחילת תיכון (97)

    דותן, אני חושב שקצת יותר רקע אישי היה עוזר. כי במקרים רבים, אנחנו מכירים את פעילות של אנשי הקהילה, יחד עם זו, אנחנו כמעט ולא מכירים את הפן האישי.

    תודה רבה.

  2. dok2 הגיב:

    מראש הגדרתי לעצמי שמטרת הסדרה היא קודם כל לחשוף את הפרויקטים.
    היות ואתה מעורה בקהילה אז אתה כנראה מכיר את מה שהאנשים עושים אבל אני מקווה שלגבי אחרים מדובר במידה מסוימת של חידוש ויותר מהכל אני מקווה שיהיו מי שימצאו כאן נקודת פתיחה בדרך לתרומה לתוכנה חופשית (דרך פרויקטים חברתיים או דרך פרויקטים של פיתוח).
    בכל מקרה אחרי הראיון עם שלומי התקבלו תגובות דומות והראיונות עם עידו ועם ליאור כבר כוללים חלק מעט יותר רחב של רקע.
    על כל פנים אני קורא את המשוב (כמו שאתה רואה) ומנסה ליישם חלק מהדברים כדי לשפר את חווית הקריאה בלי לפגוע במטרה הבסיסית.

  3. mksoft הגיב:

    "עכשיו גיליתי שאני אשם…" 😯 ככה מאשימים ליאור ? 😉

    תודה על הראיון המעניין. רציתי גם לציין שליאור הוא אחד האנשים שאני הכי נהנה לעבוד עימם (יוצא לנו מדי פעם).

להשאיר תגובה

