מהומות בעכו

אם אתם עוד לא יודעים אז במהלך יום הכיפורים פרצו בעכו מהומות בין יהודים וערבים כשמכונית ובה נהג ערבי עם מספר נוסעים נסעו בעיר ו"זכו" למטר אבנים מהמון יהודי.

שני הצדדים מאשימים זה את זה בפרוץ המהומות –
מצד אחד מספר הנהג תאופיק ג'מאל כי הוא נסע עם בנו ונסע נוסף אל קרובי משפחה בשכונה מעורבת, נסיעה תמימה ורגילה, וכי צעירים יהודיים פתחו במטח ידויי אבנים לעבר הרכב ללא כל התגרות מצידם. הוא אף מציין לטובה שומר יהודי באתר בניה סמוך שהסתיר אותם מההמון הזועם.
מן הצד השני מביאים ב-Ynet את עדותו של ע' שמספר כי הרכב נסע בפראות כשהו משמיע מוזיקה רועשת וכמעט ופגע בעוברים ושבים.

מן הסתם קשה לעמוד על העובדות כשכל צד מציג סיפור כל כך שונה וכן כל שנותר הוא לבחור למי להאמין.

במידה רבה מאוד אני מאמין לסיפורו של הנהג הערבי ולא לסיפורו של ע'.

לצערי יצא לי להיות עד למקרים של ידויי אבנים ביום כיפור. לצערי כמעט מדי שנה אני מגלה כי אנשים שונים מתיחסים ביום זה אל הכבישים כאל סוג מוזר של גן ציבורי ולשמחתי מעולם לא יצא לי לראות אדם כבן 40 שמצטלם לעיתון ומזדהה בשמו המלא אחרי  שיצא למסע פרובוקציה יזום במהלכו הוא ניסה לדרוס הולכי רגל תמימים (כפי שעולה מסיפורים של יהודים אחרים שכביכול היו עדים למקרה).

כמי שחלק ניכר מחייו חי קרוב לעכו ומבלה בה מעת לעת צר לי לראות את המתח שמלובה על ידי גורמים שונים בעיר (יהודים וערבים) מתפוצץ לנו בפרצוף עם גילויי אלימות של שני הצדדים ודווקא תושבי העיר היהודיים מסתתרים מאחורי מעטה אנונימיות כשהם מספרים מעשיות שנשמעות כמו עלילות דם יותר מאשר כעדות מהימנה (שבכל מקרה גם אם פרטיה נכונים המוזרים אין בה כדי להצדיק ידויי אבנים וגרימת פגיעה גופנית).

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, פוליטי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

11 תגובות על מהומות בעכו

  1. Shlomil הגיב:

    בתור אדם שגר בצפון אתה בוודאי יודע עוד עובדה מעניינת – הערבים נוסעים על הכביש כמו מטורפים. אם הערבי היה נוסע כמו משוגע ביום כיפור וכמעט דורס את בני – גם אני הייתי זועם (בתור אבא אני יכול להזדהות עם ההרגשה).

    גם אני ראיתי את הבחור ה"מתפרע" בטלויזיה. הוא אכן נראה לי כנה ברושם רשוני אבל אתה לא יכול לדעת מה באמת קרה. יכול להיות שהאמת היא שילוב של השניים.

  2. ik_5 הגיב:

    דותן, יש יום אחד שהוא יום מאוד טעון מבחינת היהודים שחיים בארץ וזה יום כיפור. כמו שאני לא אגיע לכפר ערבי ברמדן בשביל לאכול במסעדה, ככה ביום כיפור אל תיסע באיזור שיש סיכוי לבעיות.

    תסכים איתי שבסופו של דבר אם הוא היה נוסע היום או מחר אפילו לדון על עוגות לחתונה, לא היה קורה כלום לחתונה בעוד שבועיים, והיה נחסך הרבה מאוד.

    יש הרבה חמומי מוח באיזור הזה (אסיה והמזרח התיכון), אבל מפריע לי שתמיד הערבים מציגים את עצמם קורבן. להזכיר לך שהאינתיפדה השנייה (מה שנקרא) נפתחה בתירץ שאריאל שרון הלך לכותל וההנהגה הערבית קראה לזה חוסר רגישות מכוון פרובוקציה וכו'. למה נסיעה באוטו ביום שידוע שהוא בעייתי לא נחשבת לכזו ?

    שים לב שזה לא תלוי בדעות פוליטיות, אלא בעובדות שאני רואה אותן (יום לפני אינתיפאדת אל אקצה או אינתיפדה ה2, נסעתי מאוחר בערב באוטובוס בוואדי ערה, הרגשת שמשהו הולך להיות. זה לא היה משהו תקין כמו בד"כ, אלא הרגשת באוויר שיש משהו). אם כל צד יפסיק להרגיש שהוא קורבן ויתחיל לקחת אחריות על המעשים שלו זה יהיה יותר טוב.

  3. DoK הגיב:

    עכו היא עיר מעורבת, כמו לוד, רמלה, חיפה, יפו וערים רבות נוספות.
    לא שמעתי ואני לא מצפה לשמוע שהמסעדות בעיר נסגרות בימי הראמדאן לא בחוק ולא באופן ולונטרי.
    באותה מידה אני מצפה שהכבישים ישארו פעילים באופן מלא ביום כיפור.
    היות ומדובר ב"יום טעון" מבחינת הציבור היהודי אז הייתי מצפה לראות קהל רב בבתי כנסת או מכונס בדלת אמותיו לחשבון נפש.
    מי שמחפש "פרובוקציות" ימצא אותן וסיכוי יותר מסביר שזה מה שקרה כאן.
    מהומות אוקטובר פרצו ללא כל התגרות ולכן התגובה להן היתה ראויה ואף צר לי שאנשים שמילאו את תפקידם (כמו אליק רון) שילמו מחיר יקר כדי לרצות גורמים פוליטיים ובגלל שברק היה בשלטון.
    במקרה זה נראה יותר מסביר שהיוזמה ולקיחת החוק לידים היתה של הקומץ היהודי (כי אצלנו זה תמיד "קומץ" בזמן שאצלם זה "הציבור") וההתגיסות של הקהל היהודי לצדד "בצד שלנו" נראית לא טוב בלשון המעטה.
    המציאות כפי שאני רואה אותה היא שבמהומות אוקטובר הציבור היהודי היה קורבן להתפרצות לאומנית ובמקרה זה הציבור הערבי היה קורבן להתפרצות דומה.
    התאכזבתי כשראשי הציבור הערבי לא יצאו אז נגד לקיחת החוק לידייים ואני מתאכזב לגלות היום את הגיבוי/הבנה להתנהגות הפורעים היהודיים.
    בפעם הקודמת ברק מיהר להבטיח מליארדים לראשי הציבור הערבי, אני מקווה שהפעם למרות שברק עדיין בסביבה זה לא יגמר בחלוקת קצבאות מורחבות לנדכאי עכו היהודיים.

  4. zooz הגיב:

    אתה מתרכז בשאלה של מי אשם ביריית הפתיחה אבל מה עם ההמשך?

    לדעתי כל הצדדים אשמים כאן.

    הנהג שהתעלם מרגישות יום הכיפורים, בין אם נסע בתמימות ובשקט ואז הוא סתם חסר רגישות, בין אם נסע בפראות ובהתרסה ואז מגיע לו איזה חודש, חודשיים כלא.
    (ובתור מי שגר וכו' אתה בטח מודע לנסיעות הראווה הקולניות והפרועות של ערבים בימי כיפור דווקא בשכונות היהודיות)

    מיידי האבנים היהודים שפשוט צריכים לשבת חצי שנה כל אחד. אני משער שלא צריך להסביר למה.

    ההמון הערבי שצריכים לשבת כל אחד תקופה משתנה בהתאם לתרומה שלו. שים לב, אגב, שיידוי האבנים מצד היהודים לא קשור ללאומנות כי גם אם אני הייתי נוסע הייתי חוטף אבנים בעוד שההתפרעות של הערבים בהחלט קשורה ללאומנות. אם אני הייתי חוטף אחרי התגרות בכפר ערבי ברמאדן לא היה קורה הפוך.

    המשטרה. כל אחד מהשלבים בהסלמה היה ניתן למניעה. היו יכולים לפעול למניעת נסיעות הראווה (בכל המקומות בהם זה קורה, בכל השנים בהן זה קורה), למניעת ידוי האבנים (כנ"ל), היו יכולים להבין הרבה יותר מהר מה הולך לקרות אחרי ידוי האבנים ולהגיב הרבה הרבה יותר מהר.

  5. DoK הגיב:

    השאלה מי התחיל היא קריטית כדי לודא שהדברים לא יקרו שוב.
    לטפל במקרה הנקודתי זו חוכמה קטנה למדי, תוך שעות או ימים הרוחות ירגעו, אבל כיצד תודא שהדברים לא יקרו שוב?
    יום כיפור הפך לתירוץ עבור רבים כדי "לצאת ולכבוש את הכביש".
    עם כל "הרגישות" שיש לאלו שבמקום לעשות חשבון נפש בבתי כנסיות או בתוך דלת אמותיהם הם יוצאים "לודא שקדושת היום נשמרת" חייבים לשים סוף לזה שאנשים עושים חוק לעצמם.
    בישראל אפילו אין חוק האוסר על עבודה ביום כיפור ומן הסתם אין כל חוק שאוסר על נסיעה ביום זה.
    הסובלנות לאנשים שעושים חוק לעצמם (להבדיל אלף אלפי הבדלות מ-לקיחת החוק לידיים) היא דבר שכדאי שנפטר ממנו מהר ככל האפשר.

  6. sijp הגיב:

    כתושב לוד, אזכיר מקרה שקרה פה. מספר שעות לאחר כניסת כיפור, אבא שלי חזר הביתה (מבית הכנסת), וסיפר על זה שהוא ראה לדבריו "המון ערבים נוסעים על אופניים, מקללים יהודים, ומכריזים על ניצחון פלסטין".

    הרי ברור שדברים אלו לא מתרחשים כמדי יום, או לפחות לא בצורה כזו ממוקדת כמו ביום כיפור. כמובן שאני לא אכליל ואגיד שכל הערבים בלוד הם כאלו, רובם בסדר גמור. מספר האנשים הבעייתייים (משני הצדדים) הוא זעום אך קולני מאוד ופה נגמרת הבעיה.

    שנה שעברה (כיפור) אני זוכר שההורים שלי ראו ילד יהודי לאחר שילדים ערבים תקפו אותו וגנבו לו את האופניים.

    אפשר כמובן גם למצוא מקרים מהכיוון השני. אבל הנקודה שרציתי להעלות היא שלדעתי האשמה נופלת על כל הגורמים, ולכן אסור להסתכל על מקרים ספציפיים. הבעיה נובעת ממשהו הרבה יותר כוללני ולכן למצוא אשמים באופן נקודתי לדעתי יהיה לא יעיל (או בכלל).

    אילו רק כל אחד היה יכול להסתכל על דברים בפרספקטיבה גדולה יותר, משמע "כיצד אני יכול להפסיק את השנאה ההדדית", המצב היה הרבה יותר טוב.

  7. dok2 הגיב:

    קל לי מאוד להסכים עם התגובה לעיל אבל הייתי הולך על משהו הרבה יותר ארצי מ"כיצד אני יכול להפסיק את השנאה ההדדית" – יש חוק ואם הוא היה נאכף (לאו דווקא ביום כיפור) היתה נוצרת הרתעה כך שגם כשאחד מהעשבים השוטים שמשגשגים בימים אלו בשני הצדדים היה מתריס כנגד הצד השני לא היו מתפתחות מהומות שכאלו.
    בימים אלו כשגאוותה של הממשלה בשר משפטים שהביא את האמון במערכת בראשה הוא עומד לשפל המדרגה, כשבבתי המשפט יושבים רחמנים בני רחמנים שדואגים לזכויות החשודים לפני כל דבר אחר, כשהמשטרה רופסת ומעדיפה לפתור סכסוכים "בדרכי שלום" על פני אכיפת החוק כלשונו – בימים אלו כל ניצוץ מצית שריפות ענק.

  8. DoK הגיב:

    שמחתי לקרוא היום את התיחסותו של ראש ערית עכו לאופן הרצוי לטיפול באירועים.
    Ynet מצטטים את שמעון לנקרי "המשטרה נמצאת בקונספציה שגויה שאסור לבצע יותר מדי מעצרים. שמעתי שמאז תחילת האירועים נעצרו 30 איש, ולדעתי זה לא מספיק. צריך לעצור את כל מי שמסית, ואת כל מי שידו במעל. לא ייתכן ש-200-300 בני אדם, מוסתים וברברים, לא יאפשרו ל-50 אלף מתושבי העיר לחיות בשקט… אם ייבצעו את המעצרים הנחוצים, כבר לא יהיה פה צורך ב-700 שוטרים"

  9. zooz הגיב:

    אמנם עברו כמה ימים שבהם לא הייתי כל כך מקוון אבל עדיף מאוחר מאשר לעולם לא.

    אין לי בכלל ויכוח אתך לגבי האשמה של היהודים הרוגמים. להזכירך, בבית המשפט של הפוסט הקודם שלי הם קיבלו חצי שנה כל אחד.

    אני כן חולק עליך בשתי נקודות אחרות:

    1. היהודים הגורמים הם ממש לא האשמים היחידים. ציינתי את שאר האשמים למעלה.
    זה לא מפחית מהאשמה שלהם, זה רק מוסיף עוד אשמים. אני גם לא מנסה לסחור באשמות בסגנון "two wrongs make a right" או בסגנון "נסיבות מקלות". כמו שאתה לא מפחית מאשמת היהודים הרוגמים בגלל שקדמה לזה התגרות אני לא מפחית מאשמת ההמון הערבי המתפרע בגלל שקדמה לזה רגימה של בן דתם.

    2. נכון שחשוב לא להדליק אש ליד חביות נפט אבל לי הרבה יותר מפריע המצב הבלתי הגיוני הזה שערביי ישראל בכלל מתנהגים כמו חבית נפט. אי אפשר למנוע מאדם הפועל לבד להדליק גפרור (ע"ע פיגועי הדחפורים הפופולריים לאחרונה), אפשר וצריך להבהיר לכל האזרחים (כולל כולם, גם ערבים, גם חרדים, גם תלאביבים אשכנזיים. כוווווולם) שלא עוברים על החוק כי יש לזה מחיר. בשביל זה צריך משטרה חזקה (אין לנו) ושופטים שמתחשבים בקורבן ולא בנאשם (גם אין לנו).

  10. DoK הגיב:

    אני מסכים עם כל מילה.

    זו גם הזדמנות להזכיר את העיוולת האיומה במעצר הנהג שבין השאר הואשם ב"פגיעה בדת".
    אני מקווה שלא יעצרו אותי על שאני אוכל בתקופת הראמדאן בשכונות ערביות.

  11. מעצרים הגיב:

    למשטרה יש מניעים משלה אבל הערך שצריך להיות עליון אצלה זה דאגה לבטחון האזרחים שלהוזה חייב להיות בעדיפות ראשונה גם ברשות האוכפת והמחוקקת.

להשאיר תגובה

