באג הצגת הספרות באופן אופיס

אני שמח שלא שמתם לב אבל אני קצת עסוק מכדי להגיע לכתוב ולכן גם הפוסט הזה מגיע באיחור קליל.

לפני כמעט חודש נדב ויניק דיווח על באג באחת מגרסאות ה-RC של אופן אופיס 2.4 שגורם להצגת ספרות הינדיות (אלו בהן נעשה שימוש בכתב הערבי) במקום ספרות ערביות (אלו בהן אנו משתמשים באופן רגיל. אל תשאלו אותי מה המקור לשמות המבלבלים) במסמכים שמיובאים מוורד.

אני לא עוקב אחר אופן אופיס ולעיתים רחוקות משתמש בתכנה והיות ולא הכרתי את הדיווח של נדב אני דיווחתי על הבאג במנדריבה בערך שבוע מאוחר יותר. ההנחה שלי כשאני מדווח על הבאגים במנדריבה היא שמתחזקי החבילות מעורים יותר ממני בפרויקטים שהם אורזים ושהם ידעו לדווח על הבאג בצורה טובה ממני אם באמת מקורו בפרויקט המפתח ולא במלאכת האריזה או ברכיבים אחרים של מנדריבה.

על כל פנים, נראה שאופן אופיס באמת לא מענינת יותר מדי את המשתמשים הישראליים בלינוקס אחרת קשה להסביר מדוע למרות התפוצה הרחבה למדי של משתמשי גרסאות פיתוח של ההפצות השונות (ובפרט של אובנטו) הבאג של נדב לא עורר תגובות מיוחדות עד שמישהו דיווח על הבעיה באתר ווטסאפ.

מרגע שדווחה הבעיה בווטסאפ היא עוררה גל אדיר של תגובות, שחלקן על סף ההיסטריה, והתגיסות מרשימה להצבעה עבור הבאג.

למראה ההתגיסות והתגובות הקיצוניות העלתי את חשיבות הבאג במנדריבה שבכל מקרה צפויה לצאת בשבוע הבא והסיכוי שחבילת האופן אופיס שבה תהיה תקולה גבוהה ביותר.

מספר דברים למדתי מרצף האירועים סביב הבאג הזה –

  1. אופן אופיס הרבה פחות חשובה מהתדמית שהדביקו לה ולראיה העובדה שהבאג נחשף מאוחר וזכה לתשומת לב מועטה בניגוד לבאגים ב… קומפיז לדוגמה.
  2. אנשים נוטים ליחס לבעיות תדמית (עיקר הטענות בדיון בווטסאפ היו על הפגיעה בתדמית של לינוקס ואפילו בדיווח הבאג היו מי שהזכירו זאת כנימוק לחשיבות הבאג) חשיבות גבוהה בהרבה מלבעיות אחרות.
  3. יש עוד הרבה מקום לשיתוף פעולה בין הישראלים שמעורבים בפיתוח והבדיקה ושאינם רק משתמשים. אני מנסה ליישם זאת על ידי שיתוף פעולה שאני מוצא כפורה מאוד עם שלומי פיש איצו אני מחליף דיווחים על באגים כדי שנוכל לאשר זה את הבאגים של השני (לצערי אני לא מצליח לעזור לשלומי כפי שהוא עוזר לי בגלל שהרבה מהדיוחים שלו נוגעים לסביבת העבודה של KDE). משתמשי מנדריבה והפצות אחרות שמעונינים להצטרף למאמץ מוזמנים פשוט ליצור איתי קשר כדי שאדע לשלוח להם דיווחים ומצידי אשמח לקבל דיווחים מאחרים ולבדוק אותם (הרבה פעמים ההצלבה בין הפצות מאפשרת לזהות כי הבאג הוא בפרויקט המקורי ולא בהפצה ספציפית).

אם קראתם עד כאן אתם מוזמנים לקרוא גם את מה שעידו כתב על זה ואת שני הקטעים שכתב ליאור.

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, קוד חופשי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

8 תגובות על באג הצגת הספרות באופן אופיס

  1. קפלן הגיב:

    המסקנה שלי היא בעיקר שאנשים שפותחים באגים צריכים לשתף אחד את השני, ובלוג נראה לי כמו פתרון טוב. אם נדב היה כותב על הבאג שהוא מצא ומפרסם אותו – נראה לי שהייתי מנסה לעשות רעש בשלב הרבה יותר מוקדם.

    נתקלתי בעצמי בבאג בשלבי ה-RC והתעצלתי לדווח, בסוף נשבר לי ודיווחתי (כמעט במקביל לתלונה ב-whatsup). רק אז גיליתי (דרכך) שנדב כבר דיווח על הבעיה.

    נ.ב.
    קיבלתי אישור להכניס את הבלוג שלי לפלאנט של אופן אופיס, כך שיש לנו גישה קצת יותר טובה לקהל המפתחים שם.

  2. ארתיום הגיב:

    כמה דברים:

    זה לא מפתיע אותי שאף אחד לא התעורר עד שהתקבל דיווח ב־Whatsup. וכל הכבד לנדב שדיווח על הבאג.

    מדוע? כמה אנשים משתמשים בגרסאות הפיתוח של הפצות? כמה מתוכם מנסים גרסאות rc של אופיס? כמה מתוכם עובדים עם אופיס כולל מסמכים בעברית, וכמה מתוכם מדווחים על הבאג.

    הסיבה העיקרית ל"היסטריה" זאת העובדה ש־OO 2.4 הולך להיכנס כפישהו לרוב ההפצות שתשוחררנה בקרוב. העיתוי של שחרור גרסה יגרום לכל שחבילת OO עלולה להפוך לבלתי שמישה בעליל להרבה משתמשים.

    הבעיה העיקרית היא ניהול חבילות. כמה שזה דבר טוב, זה עושה קשיים אינסופיים לאלו שרוצים להתקין גרסה שונה ממה שנמצא בהפצה.

    לדגומה, אם הייתי על אובונטו והייתי יודע ש־OO2.4 הולך להיכנס לגרסה הבאה גם הייתי נכנס להיסטריה. מדוע? כי אז אין שום סיכוי בעולם שהחברה שלי תשתמש ב־OO על המחשב שלי (שהיא גם ככה מתלוננת עליו כשהיא מקבלת דוחות מעבדה מהשיתופים למעבדה.)

    אז, למרות שאני כמעט ולא משתמש במעבדי־תמלילים, הצבעתי על הבאג כי באמת חשוב שזה יתוקן, ואם לא אז חשוב שזה לא ייכנס לגל ההפצות הקרוב.

    במילים אחרות:
    1. אל תצפו שאנשים יבדקו גרסאות בטא
    2. זאת בעיה מאוד גדולה שהפצות מכניסות רכיבים לא בדוקים מספיק למאגרים שלהם.

  3. ארתיום הגיב:

    הדבר הנוסף ששכחתי, שב־Windows זה לא ממש בעיה, מקסימום חוזרים גרסה אחורנה. כל שהבעיה היא באמת חמורה בלינוקס עבור משתמשים חדשים ש:

    1. עדיין עובדים המון עם מסמכי Word‏.
    2. אין להם מושג ירוק כיצד להתקין גרסה שונה של OO במקום הזו שמגיעה עם ההפצה.
    3. הם לא יודעים שבגרסה הקודמת הבאג לא קיים.

  4. dok2 הגיב:

    ארתיום –
    הפתרון שאתה מתאר לוינדוז נכון גם ללינוקס. אתה פשוט צריך לוותר על השירות של מנהל החבילות ותוכל להתקין גרסה ישנה וגם לחסום שדרוג שלה אם תרצה בכך.

    לגבי מספר האנשים שעובדים עם גרסאות פיתוח – מדובר לכל הפחות בעשרות. מי שעובד עם גרסת פיתוח בכל מקרה מקבל גם גרסאות פיתוח של אופן אופיס גם אם באיחור מסויים ביחס לפרויקט הראשי. בהמשך לאמור העובדה שעשרות המשתמשים בגרסאות פיתוח לא נתקלו בבאג מצביע לא על חוסר החומרה שבבאג עצמו אלא על הפער בין החשיבות המיוחסת לאופן אופיס לבין החשיבות שלה אצל משתמשי גרסאות הפיתוח ובעיקר הדבר בולט בהשוואה ליישומים שכביכול חשיבותם פחותה כמו קומפיז.

    אני משער שחלק מזה נובע מכך שיש היום יותר משתמשים בגרסאות פיתוח אבל מספר הבודקים והתורמים לפיתוח נותר בערך כשהיה.

    קפלן –
    אני לא בטוח שבלוג הוא הדרך הטובה ביותר. קשר פשוט וישיר בין האנשים המשתמשים בגרסאות פיתוח יכול להיות מועיל יותר (לא שליחה לנבירה בדיווחי באגים אלא שיחה פשוטה שמסבירה את הבעיה).
    באותו הקשר אני מוצא ששטף ההצבעות להן זכה הבאג מראה על החסרון המשמעותי שבשיטה הזאת.
    כל זמן שמדובר היה בקהילה תורמת שמצביעה על הכיוון אליו היא רוצה להתקדם יש לכך משמעות אחת אבל במקרה הזה עברנו למשהו שמזכיר את שיטת "כוכב נולד" (ולכן גם הדרך לטיעונים על פגיעה בתדמית של לינוקס* כשיקול משמעותי היתה קצרה מהרגיל)

    * אם מישהו שכח אז לסאן, שמשקלה בפיתוח אופן אופיס מכריע בכל השוואה, יש מערכת הפעלה בשם סולאריס.
    אתם מוזמנים לנסות את ה-Live-CD המבוסס עליה – Belenix

  5. zooz הגיב:

    לא יודע לספר או לנתח למה קבוצות שונות של אנשים (משתמשים, מגיבים וכו') התנהגו כפי שהתנהגו. אני יודע לספר על המקרה שלי והוא לא דומה לניתוח שלך.

    ראיתי בוואטסאפ את הכותרת של הדיון על הבאג ואפילו לא נכנסתי אליו כי חשבתי לעצמי "כשאתקל בזה אכנס". מספר ימים לאחר מכן הורדתי (לחלונות) את 2.4, נתקלתי בבעיה וחזרתי לקרוא על זה. הסרתי, התקנתי 2.3.1 והצבעתי.
    ולא, אני לא משתמש בגירסאות לא סופיות.

    אותה הבעיה (שילוב בהפצות כברירת מחדל) שמואשמת כבעיית תדמית גוררת הרבה יותר מתדמית. מבחינתי זה אומר שאני לא מתקין הפצה שכוללת את 2.4 ולא מכילה עדיין תיקון כי ההעדפה שלי (וברור שלך יכולה להיות העדפה שונה) היא לוותר על ויכוחים עם מנהלי חבילות במידת האפשר.

    ואגב, תדמית זה שם פחות מחמיא ל"משתמש פוטנציאלי אבוד".

  6. DoK הגיב:

    אני חושב שהמקרה שלך דומה מאוד לתיאור שהבאתי.
    הבאג אותר באיחור רב על ידי משתמשי גרסאות הפיתוח.
    אחרי שיצאה הגרסה היציבה נתקלו בו עוד אנשים ובהמשך הוא זכה לפרסום בווטסאפ שבמהרה הפך לגיוס להצבעה המונית שבבסיסה ניסיון למנוע תקלה תדמיתית (התגיסות שהיתה גדולה בהרבה ממה שאפשר היה לצפות מבאג שפשוט מפריע למשתמשים).

    כן "תדמית" זה שם למשתמש אבוד ואני לא חושב שהוא פחות מחמיא.
    הבעיה כאן היא שההיחסות אל הבאג נבעה מהתקלה התדמיתית ולא מהבעיה בתכנה כפשוטה ובאין אפשרות לסמן בדיווח "בעיה תדמיתית" פשוט העמיסו על הדיווח תיאורים אפוקליפטיים משהו.

    שים לב שגם בהפצה שתכלול את הגרסה עם הבאג תוכל להתקין את הגרסה הישנה.
    אופן אופיס כמעט ואינו תלוי ברכיבים חיצוניים לו וכמעט שאין רכיבים שתלויים בו.
    אם תתקל בבעיה בגרסה הקרובה של מנדריבה אני מבטיח ללוות אותך בתהליך אם תרצה 😉

  7. עירא הגיב:

    רק תיקון קטן לשמות הספרות:

    "ספרות ערביות" מתייחס לשיטת הכתיבה כאשר מימין מופיעה הספרה של האחדות, ומשמאלה חזקות עשר גדולות והולכות כאשר הספרה 0 ממלאת מקום, להבדיל משיטות אחרות כמו גימטריה עם אותיות עבריות (למשל התשנ"ח) או "ספרות רומיות" עם מספרים כמו MCMLXXIII

    אין לזה קשר עם "גליפים של ספרות הינדיות" (לא ידעתי שככה קוראים להן) שמשמעותו לא שיטת הכתיבה אלא הפונט.

  8. dok2 הגיב:

    הממ… אוקיי… סבבה 🙂
    תודה על המידע.
    בבאג אצל מנדריבה בחרו בכלל במינוח Eastern-Arabic

להשאיר תגובה

