הפרדוקס של וינו

איזו התרגשות… איזו הפתעה…

ועדת וינוגרד פרסמה את דו"ח הביניים שאין בו כל המלצות לביצוע (אם הם היו חושבים להכניס בו המלצות הם היו בכל מקרה חייבים לשלוח התרעות מראש) וגם אין בו שום תגלית מרעישה (אם להסתמך על חלקי הדו"ח שקלטתי בערוצי התקשורת השונים).

הדבר העיקרי בו שעשה רעש היה בחירת המילים – כך זה במדינה בה התקשורת היא השופטת ועורכי דין הם מלכי הארץ.

אז עכשיו מה?!

הועדה שקמה בניגוד לרצונו של הציבור הוציאה דו"ח ביניים ללא המלצות שמחדשות דבר וחצי דבר ו…

ומה?!

אם הועדה על חבריה הענווים ששמו עצמם לשופטים במקום שופטים בהתאם לבקשת הנחקרים הראשיים לא ירדה מהבמה בעקבות הלחץ הציבורי ואפילו יראת בית המשפט לא הניעה אותה מהתנהלות שזה האחרון הגדירה כמבזה, אז מה?!

אז בעצם הנחקרים השיגו את מבוקשם, אם אבחר להיות ציני במיוחד.

הרי ציבור שלא הצליח לשלח את הועדה ממקומה בטח ובטח שלא יוכל לחבורת עורכי דין בראשות בר-און ואולמרט שדבר (אולי פרט ליועצי תקשורת) לא יניע אותם מכסאם.

והנה אנחנו בעצם בדרך לקביעת תקן חדש – אליבא דאולמרט נכשלנו פעם אחר פעם בכך שלקחנו את מסקנות ועדות החקירה ויישמנו רק את חלקן הפרסונלי והפתרון הוא מציע… תחזיקו חזק… פשוט לותר על החלק הפרסונאלי.

כן, הפתרון של ראש ממשלתנו הלא פופולרי שנמצא כי נכשל במלאכתו הוא לא לשנות את התקן כך שייושמו גם המסקנות המערכתיות אלא להמנע מיישום מסקנות פרסונאליות.

אבל יש בסיפור הזה גם נקודות אור – הנה ראו, לדוגמה ציפי לבני זו שהמתינה להחלטה אם תהיה ועדת חקירה, שהמתינה לשמוע את דו"ח הביניים ושעכשיו מתינה לבדוק אותו לעומקו וכנראה אחר כך תמתין לקרוא את המסקנות הסופיות, הנה היא הולכת ומאבדת את שאריות האמון שעוד היו לה.

טוב שקרה הדבר עכשיו והבהיר כי מכאן הישועה לא תבוא.

פוסט זה פורסם בקטגוריה פוליטי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על הפרדוקס של וינו

  1. ik_5 הגיב:

    דותן, למרות שאתה יודע שאני בד"כ לא מסכים איתך, הפעם אני אשבור את המוסכמה הזו (אני מקווה שלא להפוך את זה להרגל).

    אני בד"כ נגד דיונים פוליטיים, בגלל שאני מאמין שכל הצדדים גרועים באותה מידה, ואני מעדיף להתעסק בדברים שאני מבין ומקבל -> טכנולוגיה.

    אבל אני חי במדינה הזו ולכן אביע חד פעמי את דעתי.

    אולמרט, פרץ וחלוץ טעו. פרץ לא מתאים להיות שר ביטחון (ולא בגלל חוסר בניסיון צבאי ד"א), אולמרט אינו מתאים להיות ראש ממשלה, למרות שחוסר ניסיון זו תכונה שנעלמת די מהר, אחרי שצוברים קצת ניסיון… וחלוץ לא היה יכול להיות רמטכ"ל היות והוא לא מכיר את צה"ל, הוא מכיר את חיל האויר בלבד, ולפעמים חיל האויר הוא רחוק מאוד מכל שאר חיילות צה"ל.

    עכשיו, אם הייתי מאמין שאולמרט באמת מסוגל לתקן את השגיאות שהוא ביצע, הייתי חושב שצריך לתת לו להמשיך לתפקד. אני מעדיף אותו מאשר את ביבי או ברק (שבעיני הם אותו אדם רק עם תחפושת שונה).

    הבעיה היא שיש עוד אשמים, כדוגמת שאול מופז, אשר לצערי הרס הרבה מאוד את צה"ל בתור רמטכ"ל והמשיך בתפקידו ה"נאמן" לאחר מכן גם בתור שר ביטחון (והוא כן היה רמטכ"ל כמו שאמרתי לפני שניה).

    ישנה אמירה שאומרת כי מי שלא למד מן ההיסטוריה, מן הבילתי נימנע כי הוא יחזור עליה. אז מדינת ישראל לא למדה כלום מאוקטובר 1973, והדבר נראה לעין ב2006.

    אני מאמין שלפני עריפת ראשים, צריך קודם לראות מה יקרה לאחר מכן… האם המדינה מוכנה לעוד בחירות ולעוד ליצנים ישנים וחדשים שיגנבו כסף מהמדינה, ולא ישנו כלום, או האם מוכנים לחכות טיפה, ולקבל אנשים טובים יותר שבאמת מסוגלים להזיז משהו…

    אני אישית מאמין כי צימאון לדם זה דבר רע (בשביל לתת לכם הבנה למה אני מאמין שצריך להתבצע).

  2. DoK הגיב:

    אני לא מתיחס בכלל לשאלת ה"מתאים או לא מתאים?".
    יכול להיות שהם "למדו את הלקח" או כל מיני דברים אחריםפ שנוהגים ליחס לילדים אבל עדיין שלטון החוק לא סובלני לטעויות (נניח שזו היתה טעות) בסדר גודל קטן בהרבה ומוביליו מן הראוי שישמשו דוגמה.
    לרוע המזל נעשה כאן ניסיון (שצלח במידה רבה) לפיו מנהיגי העם לא רק שאינם נשפטים לפי סטנדרטים גבוהים אלא שאף את הסטנדרט בו נשפט כל אזרח הם חוסכים מעצמם.
    הייתי מצפה מהשלישיה שתקח אחריות על התוצאות שברורות ונהירות לכל מי שעיניו בראשו גם בלי דו"ח עם מסקנות "מפתיעות".
    חלוץ עשה זאת אחרי התמהמהות מיותרת שבאופן אישי כרסמה קשות בהערכתי כלפיו.
    אולמרט ופרץ _מסרבים_ לעשות זאת גם עכשיו ואנשים אחרים מקווים שדווקא ראשי שני אלו יערפו כדי להסתיר את מחדליהם הם.
    אני לא מרגיש צורך לחכות ו"לראות מה יקרה" – אני רואה מה קורה עכשיו, אני רואה איך דעתו של הציבור נשמעת היטב ומנהיגיו בוחרים להתעלם תוך התלות בקרנות המזבח.
    אני לא גם מרגיש שאני יכול לשפוט אם "המדינה מוכנה" ואני לא מוכן לקבל את המנהיגות כסוג של ברירת מחדל ולחכות לגאון התורן הבא.

  3. ik_5 הגיב:

    יש לי בעיה עם המושג "לקחת אחריות" והתפטרות.

    למה לקחת אחריות תמיד שווה להתפטרות ?! אני אישית לא מאמין שאולמרט או פרץ מסוגלים לתקן דברים (בגלל הצורה שבהם הם מתנהלים, לא בגלל שום דבר אחר), אבל עצם הרצון הזה לראות דם, הוא דבר שגורם לכך שבמקום שיהיה תיקון, המצב יהיה יותר גרוע. במקום שאנשים יעיזו לעשות דברים (וכאשר עושים דברים, אז לפעמים יש גם כמה טעויות בדרך), אנשים פשוט יפסיקו לעשות. אם חס וחלילה מחר יחטפו עוד אנשים בישראל, אני לא חושב שיעשו שום דבר בשביל למנוע.
    אם מחר שדרות תותקף בצורה כזו ש90% מהבתים שם ינזקו מהקאסמים, אף אחד לא יעשה כלום.

    אם מחר יפרצו לך את הרכב, ויש שוטר מטר מהפורץ, הוא לא יעשה כלום, כי אם הוא טועה וזה כן הרכב שלו, אז הוא יהיה חייב לעזוב את העבודה שלו !

    תפסיקו להריח דם, תתחילו לתת לאנשים עוד הזדמנות. הרי ההתבצרות של אולמרט כרגע, היא בגלל שהוא מותקף, לא בגלל שהוא טיפש. אז במקום לרצות לראות אותם על גליוטינה, בבקשה תן להם את האפשרות לנשום ולהבין מה הם עשו. לפעמים הסטירה הכי טובה היא בכך שאתה גורם להם להריגש לא בנוח בזה שאתה מקבל את הטעות שלהם ונותן להם סיכוי.

  4. dok2 הגיב:

    מישהו דיבר על התפטרות???
    למה לא מספרים לי שום דבר???
    אני מצפה שהם יקחו אחריות. מבחינתי הם מוזמנים לפרש את זה בכל צורה הגיונית שהם מוצאים לנכון וכדאי שבמסגרת ההגיון הזה הם ינסו לענות לעצמם ולחברה כיצד אנשים שקיבלו החלטות מוטעות בצורה קשה ושמתכחשים במידה רבה לפגמים בהחלטותיהם יכולים להמשיך ולתפקד במקום שדורש מהם קבלת החלטות קשות על בסיס יומיומי.
    פרץ מהרהר בקול על הגירה למשרד האוצר וזו התחלה יפה.
    אצל אולמרט אפילו את הניצנים האלו לא רואים

להשאיר תגובה

