חדשות או פרסומת?

אתרי מכירות שונים עושים שיקול כלכלי ובוחרים למכור אמינות כמו בסיפור שפורסם ב-law.co.il.

במקרה זה חברה מסוימת שיווקה את מוצריה דרך האתר המכירות הפופלרי zap וזכתה בו לחוות דעת שלילית מצד גולש כלשהו. ברוב חוצפה סרבה החברה לשלם לאתר בטענה כי נגרם לה בכך נזק והפסידה בתביעה שהגיש נגדה האתר.

מן הצד השני של המטבע אפשר היה לקרוא השבוע חוות דעת של שוקי גלילי (ועידו קינן) על מצלמה דיגיטלית כלשהי.

למה "מן הצד השני"? כי רק יום קודם פרסם אותו כותב מאמר עם ניחוחות אוהדים באופן מיוחד על כניסת HP לשיווק מחשבים שולחניים בישראל.

אולי הידיעה על שיווק מחשבים של HP היא חדשה מרעישה לחלקכם אבל אצלנו במעבדה יש מחשבים של HP כבר קרוב לשנה (ויש לומר שאני מאוד מרוצה מהם עד עכשיו).

אז אם יום אחד מופיע תחת שמו מאמר עם חזות אוהדת באופן מחשיד ויום אחרי הוא כותב סקירה על מוצר האם אני אמור לסמוך על חוות הדעת הזאת?!

בלי קשר ישיר למקרה זה פורסמה בווטסאפ לפני כשבוע ידיעה תחת הכותרת כתבות "נייטרליות" מוזמנות תמורת תשלום ובה ציטוט מדוא"ל ששלח דורון אופק לאחת מרשימות הדיוור של המקור ובו הוא מגולל סיפור על הצעה שהועלתה בפניו כבעל עסק לפרסום כתבה אוהדת תמורת תשלום.

קשה לדעת מה הסיפור המדויק באותו מקרה בגלל שלרשימת הדיוור הזו אין ארכיון פומבי מאז אוגוסט 2006 אבל זה בהחלט מעלה תהיות.

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על חדשות או פרסומת?

  1. תומר הגיב:

    הכותב כתב על שני מוצרים, שבאופן מקרי או לא מיוצרים ומשווקים על־ידי אותה חברה. האם העובדה שהחברה שולטת בתחום מדפסות הזרקת הדיו אומר שהמצלמות שלהן שוות את המחיר? האם העובדה שלחברה נסיון מוכח עם ייצור מחשבי כף־יד אומרת כי תחום המחשבים הנייחים שלהם מוצלח?

    כל עוד כתבה לא עמוסה בסופרלטיבים מוגזמים, אין לך שום סיבה לחשוב כי לכותב יש מניעים נסתרים. חוץ מזה, אני לא הייתי מפרסם כתבה בגנות מוצר כלשהו כאשר אני יודע שמחכה לי צ'ק שמן בקרוב תמורת כתבה אוהדת על מוצר אחר של אותה החברה.

  2. dok2 הגיב:

    אולי הוא "יודע לעשות את ההבדלה" בין סיקור אוביקטיבי ובין סקירה שמזכירה כתבות תדמית.
    יש כאן במקום מסוים חזרה לשאלת היתרון והחסרון של כתיבה אנונימית –
    בזאפ מי שכותבים את המשוב הם אנונימיים מבחינתי ולכן קשה לי לדעת אם ניתן לסמוך עליהם.
    ב-ynet הכותבים מזוהים ולכן ניתן ללמוד עליהם במידה מסוימת לפי קריאת קטעים אחרים.
    הפתרון שאני בוחר בו כשיש לי זמן לזה הוא השוואה של המשוב מאנונימיים (למעשה) במספר אתרים או הסתמכות על מקור שידוע כאמין.
    במקרה זה נראה לי שלא מדובר באף אחת מהקטגוריות שציינתי.

    דרך אגב fuji ו- hp זו אותה חברה?
    ואתר מצויין (לעניות דעתי) לסקירות על מצלמות –
    http://www.imaging-resource.com

להשאיר תגובה

