מה עובר על בנץ?

François Bancilhon ה-CEO של מנדריבה התחיל לפרסם קטעי בלוג על בסיס די קבוע.

אני מניח שמדובר בהחלטה אסרטגית שבאה בעקבות לא מעט ביקורת על העדר שקיפות מספקת מצד החברה.

אפשר למצוא לזה סימוכין מסוימים בסיכום שהוא פרסם לכנס Linux-Solutions

"A lot of people complained about our lack of communication. I hear the complaints and I will work to solve the problem."

אבל אני מרשה לעצמי לנחש שהבסיס המשמעותי יותר להחלטה היה גל התגובות להחלטה האומללה על פיטורי מייסד מנדרייקGaël Duval (ראו לדוגמה את 1 ואת 2).

יהיו סיבותיו אשר יהיו המצב הוא שה-CEO של מנדריבה מנהל בלוג פומבי בו הוא מפרסם את דעותיו על נושאים שונים.

אחד הקטעים שזכו לעניין הרב ביותר עד כה היה מכתב פתוח (תרגום לאנגלית כאן) שכוון אל חברי האסיפה הלאומית בצרפת אחרי שהתברר כי מנדריבה הפסידה במכרז לאספקת כ-1000 עמדות עבודה לגוף זה (הזוכה במכרז היתה ספקית שירותים צרפתית שביססה את הצעתה על אובנטו).

אני מקווה שטעיתי אבל קיבלתי את הרושם שהנימוק העיקרי בגללו Bancilhon טוען שלמנדריבה היה ייתרון שהצדיק את בחירתה על פני אלטרנטיבות אחרות הוא היותה הפצה צרפתית. למנדריבה הרי יש עסקים גם מחוץ לצרפת ואם צרפתיותה היא הסיבה העיקרית לבחירה בה אז מצבה מחוץ לצרפת צריך להיות פשוט נורא. זה כמובן גרוע עוד יותר כשזה בא מה-CEO – איך זה שנקודת הזכות העיקרית שמוביל החברה מוצא במוצריה היא ארץ מוצאם????

אז כאמור המכתב פורסם וזכה לתגובות רבות למדי וכנראה שחלק לא מבוטל מהן העלה שאלות קשות למדי לגבי התוכנית העיסקית של מנדריבה (אם הייתי בעל מניות בחברה הייתי מאוד נבהל לשמוע שהמוצר העיקרי של החברה הוא צרפתיותה).

פתיחות או לא פתיחות?! – בנסילהון החליט לפרסם תגובה למי שהגיבו על המכתב הפתוח שלו.

התגובה היא בצרפתית ובין השאר נטען בה שהטיעון לצרפתיות של ההפצה כיתרון הוא בגלל שזה באמת עניין צרפתי (המממ… אוקיי… לך תבין…).

יום אחרי הוא הוסיף ופרסם קטע נוסף בו הוא מפרט מעט את המצב הנוכחי בשוק ההפצות המסחריות כמו שהוא מכיר אותו ושלשום פורסם קטע בו מפרט בנסילהון את המודל העיסקי של מנדריבה נכון להיום (הפעם הקטעים באנגלית).

כמו שנהוג לומר – התגובות לא אחרו לבוא.

מנדריבה נמצאת כרגע במצב עגום מאוד מבחינה כלכלית אחרי בערך שנתיים של התדרדרות ורבים למדי רואים בהתדרדרות הזאת תוצאה ישירה של החלטות שגויות מצד בנסילהון.

באופן אישי אני נוטה להאמין שהמצב הנוכחי הוא אכן תוצאה של החלטות שגויות מבסיסן אבל אני נראה לי כי עם 2007 מנדריבה (ובנסילהון בראשה) שינו כיוון ונמצאים עכשיו על מסלול נכון יותר.

לא אפרט כאן את כל הסיפור אבל לדעתי הטעות הבסיסית היתה הזנחה פושעת של בסיס המשתמשים ומקור ההכנסות המסורתי של מנדריבה בקרב המשתמשים הביתיים לטובת השקעה שלא החזירה את עצמה (מסיבות רבות ושנות) בפניה לשוק הארגוני.

חלק מהטענותי העליתי בדיון נ- beranger.org, אם בא לכם להכנס לזה, ובכל מקרה יש כאן אפשרות להשאיר תגובות ולנהל דיון.

פוסט זה פורסם בקטגוריה מנדריבה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על מה עובר על בנץ?

  1. ik_5 הגיב:

    עם כל הכבוד, אני חושב שזה טיעון מצויין בייחוד בצרפת (מדינה מאוד לאומנית, שיש אפילו חוק שמחייב להשתמש בשפה הצרפתית בעסקים צרפתיים בתוך צרפת) !

    קח לדוגמא את PHP, בה מרבית מהעולם משתמש פרט למדינה בה מפתחים אותה -> ישראל.
    ישנה חברה ישראלית היושבת ברמת גן בשם Zend. החברה היא המפתחת את השפה.

    עכשיו במידה ובישראל יבחרו בה, מן הסתם החברה תוכל להעסיק יותר עובדים (בישראל), ובכך תהיה תרומה עצמית למדינה.

    מצד שני, עם כל הכבוד שיש לי מנדריבה (או היה לי לפחות למנדרייק), הם די הידרדרו עם השנים… אולי ורק אולי 2007.1 (שעדיין מכילה חבילות מאוד ישנות) תתן מענה לבעיה, אבל אני ממש בספק.

  2. DoK הגיב:

    חבל.
    הטיעון אולי מצויין אבל אם הוא הטיעון הטוב ביותר לבחירה במנדריבה אז הפצה הזאת בבעיה
    חמורה מאוד מאוד.
    למנדריבה יש המון יתרונות טכנולוגיים שיכולים להוות מצע טוב לבחירה בה*.
    הנימוק שההפצה טובה לצרפת בגלל שהיא צרפתית הוא טיעון לגיטימי אבל משני לטיעונים עניניים בשוק הגלובלי ובעיקר כשעומדים במכרז שמציב דרישות מסוימות ולא באים כיזמים (במקרה השני אפשר היה לקדם את המיזם בטיעוני "פיתוח הכלכלה המקומית" וכולי).
    דרך אגב הזוכה במכרז היא חברה צרפתית, אמנם הפתרון שלה מבוסס על אובנטו אבל החברה היא צרפתית.

    הקטע המצער בתגובה הוא סיכום הדברים שבאופיו מתאים לאתר שבחרת בצדק להפסיק לכתוב בו בדיוק בגלל תגובות כאלו.
    בלי לעסוק יותר מדי ב"כבוד" עדיף אולי אם היית מתאר את הניסיון שלך עם מנדריבה 2007 ודי אפילו אם היית מציין כמה שעות עבדת עם המערכת.
    מהיכרותי המועטה את המקרה אני מתרשם שהסיבה שדחית את מנדריבה ואת סוזה ובחרת באובונטו (שכמו דביאן סובלת גם היא מנחיתות טכנולוגית משמעותית במערכות 64 ביט) היא שאתה פשוט מורגל לעבודה עם הפצות מבוססות דביאן ולא מכיר את הכלים הזמינים במנדריבה. מסיבה זו אפשר גם לנחש כבר עכשיו שהסיכוי שתבחר ב-2007.1 הוא קלוש.

    חכה, חכה, עוד נסגור את הסיפור הזה ב-ICQ 😉

  3. ik_5 הגיב:

    מנדרייק היתה ההפצה הראשונה שאי פעם נגעתי בה. וכמו כל מערכת יחסים, את הפעם הראשונה תמיד זוכרים הכי טוב. אני חייב לציין שדי נהנתי לעבוד על מנדרייק באותו הזמן, יחסית (לכך שהייתי צריך לנהל תלויות בעצמי, לא היתה תמיכה בעברית, והמודם האנלוגי שלי לא נתמך עד היום בלינוקס).

    כיום במקום העבודה שלי, אני עובד עם פדורה 6, ו CentOS, ואני חייב לציין שהרעיון מצויין, אבל הביצוע כושל. אין לי הרבה חבילות, שאני רואה בתור בסיסיות, והניהול הקיים של החבילות די לא ידידותי לדעתי (או להתקין "הפצה" שלמה תחת כמה חבילות גדולות, או ליצור חבילות משל עצמך, זו לא הדרך שאני אוהב את ההפצה שלי).

    אני חייב לציין כי ניסיתי את סוזה (10), וכמעט כל גרסה של מנדרייק ומנדריבה שאי פעם ראו אור. ואני חייב לציין שאם הייתי מחוייב (כמו בעבודה) לבחור הפצה מבוססת RPM, הבחירה תהיה כמעט בוודאות מנדריבה. אבל, יש לי עם זה בעיה חמורה. מנדריבה מבחינת גרסאות של שולחנות עבודה נמצאת מאוד מאחור (ראה את הקרנל שהולך להגיע עם 2007.1 כודגמא אל מול אובונטו 7.04 שתראה את האור כמה ימים אחרי מנדריבה).

    אז אם אתה רוצה יתרון למערכת מבוססת RPM, אני חושב שurpmi היא השיטה הכי טובה לדעתי לניהול חבילות, אבל אם אתה משווה את זה לעוד שיטות, apt עדיין לוקח בגדול (לדעתי), והוא משתבח עם השנים…

    אבל כמובן שאתה לא צריך להסכים איתי (כאילו שאי פעם הסכמת :P)

  4. dok2 הגיב:

    היי היי
    קודם כל הסכמתי איתך הרבה פעמים…
    רק שעכשיו קשה לי להזכר אפילו באחת מהן 😉
    לגבי הקרנל – קצת מוזר שהזכרת אותו כדוגמה לשולחן העבודה.
    הקרנל שיסופק עם מנדריבה 2007.1 הוא גרסה מתוחזקת של הקרנל שסופק עם 2007.0.
    החלטה זו היא בגדר מדיניות לפיה תשוחרר כל שנה גרסת בסיס אחת והגרסה השניה שתשוחרר תכלול תוכנות עדכניות על אותו בסיס בדוק.
    מבחינת שולחנות העבודה במובן היותר מקובל של המונח – מנדריבה 2007.1 תצא עם _מגוון_ שולחנות העבודה מהעדכניים ביותר (בין השאר Gnome 2.18, KDE 3.5.6, Xfce 4.4, fvwm עם ובלי ההרחבה של metisse ועוד)

  5. dok2 הגיב:

    אז אפרופו גרסאות קרנל
    http://beranger.org/index.php?fullarticle=2794
    הגירה קלה ומהנה ל-Feisty
    (בפעם הקודמת זה נגמר עם 40% שחוו בעיות משמעותיות בשדרוג)

  6. פינגבאק: FOSS-fuzz » ארכיון הבלוג » עכשיו זה סופי.

להשאיר תגובה

